روانشناسی اجتماعی
سهیلا سهرابی؛ جواد صالحی؛ طاهره الهی
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر ایجاد اعتباربرای شریک به روش برچسب زنی بر میزان همنواییحافظه دیداری بود. در این پژوهش میزان همنواییحافظه بازشناسی 64 شرکت کننده بر اساس طرح«پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل» بررسی شد.ابتدا در مرحله ی پیش آزمون سطح واقعی عملکردانفرادی حافظه بازشناسی دیداری شرکت کنندگان بااستفاده از سیستم بینالمللی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر ایجاد اعتباربرای شریک به روش برچسب زنی بر میزان همنواییحافظه دیداری بود. در این پژوهش میزان همنواییحافظه بازشناسی 64 شرکت کننده بر اساس طرح«پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل» بررسی شد.ابتدا در مرحله ی پیش آزمون سطح واقعی عملکردانفرادی حافظه بازشناسی دیداری شرکت کنندگان بااستفاده از سیستم بینالمللی تصاویر عاطفی (IAPS)برآورد شد. سپس شرکت کنندگان گروه آزمایش درحضور یک هم-شاهد متخصص )همدست پژوهشگر)که با زدن برچسب افسر پلیس معتبر شده بود، و شرکتکنندگان گروه کنترل در حضور هم-شاهد غیرمتخصص (همدست پژوهشگر) در تکالیف بازشناسیتصاویر شرکت کردند. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیلکوواریانس یک طرفه نشان داد که شرکت کنندگانگروه آزمایش بیشتر از گروه گواه با هم-شاهد معتبرهمنوایی کردند (88/0η p 2 = و005/0 < p و35/19 = (58) F). در مجموع، نتایج نشان داد کهارائه اطلاعات در مورد تخصص یک هم-شاهد میتواندبر همنوایی حافظه با او اثر داشته باشد. معلوم شد کهارزیابی فرد از اعتبار حافظه شریک مهمترین نقش رادر این میان بازی میکند. به نظر میرسد ادراک فرد ازمیزان اعتبار هم-شاهد بر نحوه پردازش اطلاعات جدیدتوسط او اثر میگذارد که این امر به خاطر اسنادهایاشتباه در فرایند نظارت بر منبع منجر به افزایشهمنوایی میشود. همچنین نفوذ اجتماعی نیز سهمی درتاثیر اعتبار دارد، البته نه برای اعتبار بخشی بهخاطرات بلکه از نظر نحوه استفاده از اطلاعات.